Färjeläget vid Donau hittade vi lätt det låg precis där GPS:n ville ha det men det var stängt och helt öde. När jag stannar till och letar information kommer en äldre herre fram till bilen och förklarar att färjan inte går längre så vi får ta den nya bron istället. OK den är också lätt att hitta på de nya skyltar som pekar mot Vidin och Sofia i Bulgarien. Som alla gånger gick gränskontrollen snabbt, visserligen såg tullmannen lite tveksam ut när han tittade på mitt pass han vände på det flera gånger innan han gick och frågade en kvinnlig kollega som genast nickade och han lite log lite snett när han lämnade tillbaka det, han visste nog inte vad Sverige låg eller om vi var med i EU.
Efter bron över Donau siktar vi på Sofia. Vägen är mestadels bra och det går att hålla runt 60-70 men byarna vi passerar är nästan öde och folktomma det ser inte alls ut som i Rumänien där byarna var fulla med folk. Vi ser enstaka äldre bilar och en del hästkärror. Men på åkermarken odlas oändliga mänger solrosor och majs. Bönderna med hästkärrorna kan omöjligt sköta dessa odlingar. Troligen är det stora jordbruksföretag som köpt eller arrenderar marken och de förra bönderna har flyttat från byarna. Det är nästan kusligt ödsligt.
Vi stannar till i Montana en stad på vägen mot Sofia. Det är marknad i staden som har ca 45.000 innevånare och här är det massor av folk. Marknaden har drag till sig folk från trakten och många flanerar omkring eller sitter på en bänk och beter sig som turister mest gör. Finklädda och lediga passar många på att handla det som inte finns i de små butikerna ute på landet.
Montana ser ut att vara en ganska välmående stad men i utkanten finns som i alla städer i Bulgarien och Rumänien slita bostadshus som inte fått underhåll på länge. I nästan alla länder bakom den gamla öst/väst gränsen ser det ut så här undantagen är Ungern och Slovenien som satsat mer på att rusta upp äldre hus.
Vägen mot Sofia är bra om man jämför med andra vägar vi provat på denna resa men vi skulle över en bergskedja till och vi tog inte den snabbaste vägen, jag skall komma tillbaka till vägarna i ett senare inlägg som sammanfattar hela resan.
I Sofia skall det finnas en ställplats för husbilar med den lyckas vi inte hitta trots att vi satsar en timme och tar hjälp av lokalbefolkningen. Så istället åker vi in till centrum och hittar en inhängnad parkering med en gubbe i en vaktkur som han aldrig tycks lämna han sover i ett rum bakom kassan. Inte den vackraste utsikten vi haft men praktiskt för nu har vi promenadavstånd till centrum.
Sofia trivdes vi bra i staden har ett litet centrum med en del av de stora märkesbutikerna men mest med små lokala butiker där man kan köpa allt från tvål kläder och bröd som bakas direkt i butiken. Smala gator med spårvagnar och en bred promenadgata med kaffeed och restauranger.
Sofia påminner mig om Palermo på Sicilien som också har smala gator och många små lokala butiker.
I Sofia fick vi resans bästa mat på en restaurang vi hittade i tripadvisor på en bakgata, ugnsbakat lamm med potatis och grönsaker tillsammans med ett bra vin från Bulgarien gjort på Mavrud.
På denna resa har vi inte träffat några Svenskar och sedan vi lämnade Balaton i Ungern har vi bara träffat några Holländare utöver några få turister från Polen och Tjeckien, men här på en marknad för begagnade böcker dök det upp ett bekant ansikte.
Här använder de kyrilliska bokstäver och språket förstår man inte mycket av men det går bra att ta sig fram på engelska och gester. Dessa båda herrar hade jag ett kort samtal med om kulturen i Bulgarien jag tror de är experter på den.
Nu har vi tänkt oss till Skopje i Makedonien !
Följer med spänning er resa. Synd att det inte är fler som besöker de här länderna. Tyvärr är de väl inga länder man övervintrar i precis. Hur är vädret där under februari-april ?
Hit är det knappt någon som kommer på sommaren det är tvåhundra mil sedan vi såg en husbil. Vi är på samma breddgrad som södra Italien ungefär men man är ofta 500-1500 meter över havsnivå och vi passerar skidorter ibland. Skall man övervintra här i krokarna så får det nog bli Albanien eller norra Grekland eller möjligtvis Montenegro. Kanske Svarta havskusten skulle fungera antingen i Bulgarien eller Rumänien !